سیر سیاه چیست و فواید آن کدامند؟

سیر سیاه چیست و فواید آن کدامند؟
سیر سیاه یکی از انواع سیرهایی است که طی فرایند تخمیر از سیر سفید و معمولی به دست می‌آید. خوردن این نوع سیر به دلیل اینکه دیگر بوی بد نمی‌دهد و طعم شیرینی و مطبوعی دارد نسبت به سیر تازه راحت‌تر است. این نوع سیر خواص درمانی و ...

سیر سیاه چیست و فواید آن کدامند؟
سیر سیاه یکی از انواع سیرهایی است که طی فرایند تخمیر از سیر سفید و معمولی به دست می‌آید. خوردن این نوع سیر به دلیل اینکه دیگر بوی بد نمی‌دهد و طعم شیرینی و مطبوعی دارد نسبت به سیر تازه راحت‌تر است. این نوع سیر خواص درمانی و فواید بسیاری برای بدن داشته و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. براساس تحقیقات انجام شده آنتی اکسیدان‌های موجود در سیرسیاه 5 برابر بیشتر از سیر تازه است و این مواد مغذی در پیشگیری و درمان سرطان، بیماری‌های قلبی عروقی، کنترل دیابت، پیشگیری از چاقی و غیره موثر است. از این رو آگاهی از روش مصرف، فواید، عوارض و کاربردهای سیرسیاه برای عموم مردم امری ضروری است که ما قصد داریم در این مطلب به این موضوعات بپردازیم.


سیر سیاه چیست؟
همانطور که گفته شد، سیر سیاه همان سیر سفید و تازه است که با اثر فرایند تخمیر خواص درمانی آن بیشتر شده است. روش تولید این نوع سیر بدین شکل است که سیر تازه و معمولی را به مدت حداقل 50 و حداکثر 90 روز در دمای بین 60 تا 77 درجه سانتی گراد و در رطوبت بین 80 تا 90 درصد نگهداری می‌کنند. با تکمیل فرایند تخمیر، حبه‌های سیر حالت ژله‌ای و سیاه رنگ پیدا می‌کنند و طعم و مزه شیرینی آنها شیرین می‌شود. بنابراین روش تهیه سیر از نوع سیاه برای گنجاندن در رژیم غذایی کاری دشوار است و هر کسی توان انجام آن را ندارد، بنابراین بهترین راه خرید از فروشگاه‌های معتبر است.


خواص درمانی سیر سیاه
سیرهای سیاه نسبت به سیر تازه و خام مواد مغذی بسیاری دارد و خواص درمانی آن طبق تحقیقات گسترده‌ای به اثبات رسیده است. در ادامه به بیان برخی از خواص بی‌شمار آن اشاره خواهیم کرد.


خاصیت ضد سرطانی قوی
سیر سیاه به دلیل داشتن آنتی اکسیدان فراوان خاصیت ضد سرطانی قوی دارد و سرعت رشد سلول‌های سرطانی در روده و تومورها را کاهش می‌دهد.


کاهش فشار خون و خطر سکته
فشار خون یکی از بیماری شایعی است که اغلب افراد با آن درگیر هستند، خاصیت چربی‌زدایی سیرهای سیاه باعث می‌شود تا رگ‌ها و عروق بدن دچار تنگی نشود و از بروز بیماری‌های قلبی، خطر سکته و افزایش فشار خون جلوگیری می‌کند.


کاهش وزن و لاغری با سیر سیاه
مصرف مداوم حبه‌های سیاه سیر، چربی‌های مازاد شکم را از بین می‌برد و چربی مضر خون را نیز کاهش می‌دهد. همچنین مصرف این ماده غذایی به افزایش سوخت و ساز بدن و کاهش تری گلیسیرید و کلسترول خون کمک می‌کند و نهایت باعث کاهش وزن و لاغری می‌شود.


درمان بیماری کلیوی
حبه سیر از نوع سیاه دارای پتاسیم زیادی است و به افزایش ادرار بدن کمک می‌کند. بنابراین مصرف آن برای افرادی که از بیماری‌های کلیوی و مشکل حفظ آب در بدن رنج می‌برند، مفید است.


خاصیت ضد ویروسی سیر سیاه
حبه‌های سیر تخمیر شده سرشار از آنتی اکسیدان هستند و سبب تقویت سیستم دفاعی می‌شوند و با مصرف آن ویروس‌ها و باکتری‌ها از بین می‌رود. پس افرادی که مستعد ابتلا به چنین بیماری‌هایی هستند باید خوردن این نوع سیر را جدی بگیرند.


درمان مشکلات جنسی
سیر حاوی مواد مغذی مانند لینولینک، روی و منیزیم است که در درمان مشکلات جنسی از جمله زود انزالی و نعوظ در کنار استفاده از سایر روش‌های درمانی موثر است.  


کنترل قند خون
سیر سیاه در بهبود عملکرد هموستاز در خون جهت کنترل سطح انسولین موثر است. این اتفاق سبب پیشگیری از ابتلا به دیابت و بیماری قند خون خواهد شد.


درمان بیماری‌های قلبی و عروقی
سیر سفید و سیاه برای قلب مفید هستند و از رسوب چربی در درون خون و رگ‌ها که سبب تنگی عروق می‌شود، جلوگیری می‌کند. بر این اساس مصرف سیر از کاهش جریان خون، افزایش فشار خون و وقوع سکته مغزی و قلبی پیشگیری خواهد کرد. پس بهتر است افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی به صورت روزانه سیر مصرف کنند.


درمان ورم مفصل و دردهای ماهیچه‌ای
براساس تحقیقات انجام شده، سیر سیاه با داشتن ماده‌ای به نام سولفور برای درمان ورم مفاصل و دردهای ماهیچه‌ای بسیار مفید است.


رفع خستگی مزمن با سیر سیاه
افرادی که گرفتار خستگی‌های مزمن به دلیل کار زیاد هستند و ورزشکارانی که قصد افزایش مقاومت بدن خود هستند، باید مصرف سیر از نوع سیاه را جدی بگیرند.


درمان سرماخوردگی
مصرف این نوع سیر به کاهش التهاب گلو و حنجره در زمان سرماخوردگی و آلرژی فصلی کمک می‌کند و همچنین بیماری‌های تنفسی و آسم را نیز بهبود می‌بخشد.


کاهش استرس
خوردن سیر سیاه در کاهش استرس موثر است و اعصاب را آرام می‌کند و بهترین روش برای مبارزه با بی‌خوابی و بدخلقی است.


پیشگیری از آلزایمر با سیر سیاه
سیرهای سیاه خاصیت ضد التهابی مناسبی دارند و در پیشگیری از آلزایمر و پارکینسون و سایر بیماری‌های مغزی موثر هستند و مانع ورود آسیب به سلول‌های مغزی می‌شود.


درمان مشکلات کبد
سیرهای سیاه بهترین ماده غذایی برای محافظت از کبد در برابر آسیب‌های کبدی ناشی از مصرف الکل است. همچنین میزان چربی انباشته شده در کبد را کاهش می‌دهند. بنابراین افرادی که به کبد چرب مبتلا هستند باید مصرف این سیر را در رژیم غذایی خود قرار دهند.


جلوگیری از پیری زودرس
مصرف سیر سبب افزایش میزان کلاژن‌سازی در پوست می‌شود و بسیاری از مشکلات پوستی اعم از قرمزی، التهاب و خشکی را برطرف می‌کند. همچنین آنتی اکسیدان موجود در سیر از پیری زودرس و بروز جوش و آکنه جلوگیری می‌کند. البته سیر برای تقویت پیاز مو نیز مفید است.


عوارض احتمالی مصرف سیر سیاه
در حال حاضر عوارض قابل توجه و شناخته شده‌ای برای مصرف سیر سیاه وجود ندارد. با وجود تمام خواص درمانی و مواد مغذی که در حبه سیرهای سیاه وجود دارد اما باید از مصرف بیش از حد آن خودداری کرد تا از بروز مسمومیت جلوگیری شود. البته افرادی که دچار مشکل افت فشار خون هستند باید سیر را همراه با سایر خوراکی‌های دارای خاصیت افزایش فشار خون میل کنند.


روش مصرف سیر سیاه
حبه سیرهای سیاه را می‌توانید همراه با وعده‌های غذایی به صورت خام یا پخته مصرف کنید تا از مزایا و خواص فوق‌العاده آن بهره‌مند شوید. مصرف روزانه بین یک تا سه حبه سیر باعث می‌شود تا تاثیرات آن بر سلامتی بدن را ظرف یک ماه مشاهده کنید.


جمع‌بندی
سیر سیاه خواص شگفت‌انگیزی برای پیشگیری و درمان انواع بیماری‌ها از جمله سرطان، لاغری، دیابت، فشارخون، سلامت قلب و کبد و غیره دارد. در این مقاله به بررسی برخی این خواص پرداختیم تا با آگاهی بیشتری نسبت به تهیه و مصرف آن اقدام کنید.


کلمه کلیدی: سیر سیاه

..
ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد